Pu Zo Zam (ပူဇုိဇမ္း) Chin National Party

မဇၩိမသတင္းဌာန
ေသာၾကာေန႔၊ ဧၿပီလ ၀၉ ရက္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ၁၃ နာရီ ၄၄ မိနစ္ .

ပူးဇုိဇမ္ (Pu Zo Zam)
(ဥကၠ႒၊ ခ်င္းအမ်ဳိးသားပါတီ)


အမည္ ပူးဇုိဇမ္ (Pu Zo Zam)

ငယ္နာမည္ Zam Cim Pao

ကေလာင္နာမည္ Zo Zam

ေမြးသကၠရာဇ္ ၂၆. ၆. ၁၉၅၆

ေမြးရပ္ဇာတိ Thuk Lai ေက်းရြာ၊ တီးတိန္ၿမိဳ႕နယ္၊ ခ်င္းျပည္နယ္

မိဘအမည္ ေက်ာင္းအုပ္ၾကီး ဖခင္ C.Mang Thawng ႏွင့္ မိခင္ Ciin Khaw Mang

ေမြးခ်င္း ၁၁ ဦးအနက္ ၈ ဦးေျမာက္

ဇနီး ေက်ာင္းဆရာမ Cing Tuai

သားသမီး သား ၂ ဦး၊ သမီး ၁ ဦး

ေနရပ္လိပ္စာ ဗုိလ္တေထာင္ၿမိဳ႕နယ္၊ ရန္ကုန္တိုင္း

ပညာအရည္အခ်င္း ၁၉၈၂-၈၃ ခုႏွစ္ ဂ်ာမဏီႏုိင္ငံသို႔ အစုိးရ ပညာေတာ္သင္အျဖစ္ ၂ ႏွစ္ သြားေရာက္ သင္ၾကားခဲ့။ မေကြးတိုင္း ေခ်ာက္ၿမိဳ႕ GTI ေက်ာင္းသား၊ မႏၲေလးသကၠသုိလ္ ဓာတုေဗဒဘာသာရပ္မွ ရန္ကုန္သကၠသုိလ္သုိ႔ ေျပာင္းေရႊ႔၊ ဇီဝေဗဒဘာသာရပ္ ဘြဲ႔ယူ။ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ စီးပြားေရး တကၠသုိလ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပညာ မဟာဘြဲ႔ရခဲ့။


အလုပ္အကုိင္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ (မဆလ) ေခတ္တြင္ စက္မႈသင္တန္းေက်ာင္းတြင္ နည္းျပဆရာအျဖစ္ ၁၂ ႏွစ္ခန္႔ တာဝန္ယူခဲ၊ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္တြင္ အလုပ္မွ ႏႈတ္ထြက္ခဲ့။

စာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ ကာတြန္းေရးဆဲြ၊ ကာတြန္းစာအုပ္ထုတ္၊ မေဟသီမဂၤဇင္းတြင္ ေဆာင္းပါးေရး။ ၂ဝဝ၄ ခုႏွစ္ ေၾကးမံုသတင္းစာတြင္ ခ်င္းေတာင္အေျခအေနႏွင့္ပတ္သက္၍ “ထင္း႐ႈးေတာမ်ား မျပဳန္းေစခ်င္” ေဆာင္းပါး ေရးသားခဲ့။

ႏုိင္ငံေရးသုိ႔ ေရာက္ရွိပံု ေက်ာင္းတက္စဥ္ကတည္းက ႏုိင္ငံေရးေလာကသို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့။ ဦးသန္႔ အေရးအခင္း၊ ေခ်ာက္ၿမိဳ႕ ေက်ာင္းသားအေရးအခင္းတြင္ ပါဝင္ခဲ့။

ပါဝင္ခဲ့ဖူးသည့္အဖြဲ႔ ရန္ကုန္ ခ်င္းလူမႈေရးအသင္းတြင္ ဗဟုိအလုပ္အမႈေဆာင္အဖြဲ႔ဝင္၊ တီးတိန္ၿမိဳ႕ လူမႈေရးအသင္း ဒုဥကၠ႒၊ ခ်င္း ႏွစ္ျခင္းအသင္းေတာ္ ဘာသာေရးအသင္းတြင္ အတြင္းေရးမႉး တာဝန္ယူခဲ့ဖူး။

ပါတီအဖြဲ႔အစည္း

အဖြဲ႔ဝင္ ၁၆ ဦး၊ အမ်ားအားျဖင့္ ဘြဲ႔ရေက်ာင္းသားလူငယ္မ်ား ပါရွိသည့္ အဖဲြ႔ဝင္ ၁၆ ဦးျဖင့္ ခ်င္းအမ်ဳိးသားပါတီတြင္ ဥကၠ႒အျဖစ္ တာဝန္ယူသည္။ ခ်င္းအမ်ဳိးသားအားလံုး၏ အေရးအရာအတြက္ ဦးစားေပး ေဆာင္ရြက္မည္။ ထိုသို႔ေသာ သေဘာထားခ်င္း၊ ခံယူခ်က္ခ်င္း၊ ခံစားခ်က္ခ်င္း တူညီသူမ်ားျဖင့္ ပါတီအား ဖဲြ႔စည္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။

လာမည့္ ေရြးေကာက္ပဲြတြင္ ေမြးဇာတိ တီးတိန္ၿမိဳ႕နယ္မွ ကုိယ္စားလွယ္ေလာင္းအျဖစ္ ပါဝင္ေရြးခ်ယ္ခံရန္ ဆံုးျဖတ္ထားသည္။ ပါတီအေနျဖင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ ၉ ၿမိဳ႕နယ္တြင္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ရန္ ရည္ရြယ္ထားသည္။

ပါတီ၏ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ ျပင္ဆင္မႈ အေျခအေန

''၈ လ ေလာက္ကတည္းကေန ျပင္ဆင္ခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ သေဘာတရားေတြ နည္းနည္းပါးပါး ရွင္းလင္းထားတယ္။ တႏွစ္ထဲမွာပဲ ရြာကိုျပန္ၿပီး ေျပာတာ ၄ ၾကိမ္ ရွိၿပီေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္ ရြာေတြမွာ ေျပာျပတာေတြ လုပ္ခဲ့တယ္။ အခု ပါတီေထာင္ခြင့္ရၿပီဆုိရင္ တျပည္နယ္လံုးသြားၿပီး စည္း႐ံုးဖုိ႔ ေမွ်ာ္မွန္းထားတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔အဖြဲ႔ေတြ အဲဒီ ၉ ၿမိဳ႕နယ္မွာ ကုိယ္စီရွိၾကတယ္။ စည္း႐ံုးေနပါၿပီ။ လူအင္အားကေတာ့ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆုိတာ မသိႏုိင္ေသးဘူး''

ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရသည့္ အဓိက အေၾကာင္းအရင္းႏွင့္ ပါတီမူဝါဒ

''က်ေနာ္တို႔က အလုပ္လုပ္ခ်င္တဲ့ လူေတြပဲ။ ဘယ္လုိ အလုပ္လုပ္ခ်င္လဲဆုိေတာ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂ဝ ေလာက္ အိမ္မက္မက္ၾကတယ္။ အခု အိမ္မက္ကေန လန္႔ႏုိးရေတာ့မယ္။ မႏုိးလုိ႔ မရဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ လုပ္ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနလည္း ရွိတယ္။ လုပ္ခ်ိန္လည္း တန္ၿပီ။ က်ေနာ္တို႔ အိမ္မက္မမက္ခ်င္ေတာ့ဘူး။ လက္ေတြ႔က်က် အလုပ္လုပ္လုိ႔ ရမယ္လုိ႔ ထင္လုိ႔ က်ေနာ္က ဒီႏုိင္ငံေရးေလာကထဲကို ဝင္တာ''

ျပည္သူလူထုက ပါတီအေၾကာင္း အက်ယ္အျပန္႔ သိ၊ မသိ

''အဲဒါကေတာ့ မီဒီယာကေန ေျပာလို႔ ရမွာေပါ့။ ျပည္သူသိဖုိ႔ ခက္ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ က်ေနာ္ေျပာရဲပါတယ္။ က်ေနာ့္ရဲ႕ ပုဂၢိဳလ္ေရး၊ က်ေနာ့္ရည္ရြယ္ခ်က္ေတြ သိမယ္ဆုိရင္ေတာ့ က်ေနာ့္ကုိ ဘယ္သူမွ ကန္႔ကြက္မယ္ မထင္ဘူး။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ က်ေနာ္နဲ႔အတူ ရင္ခုန္သံတူတဲ့ လူေတြ ပါလာၾကမယ္ေလ။ က်ေနာ္က ခ်င္းတမ်ဳိးသားလံုးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ဖုိ႔ ရည္ရြယ္ထားတာကုိး။ ကမၻာမွာရွိတဲ့ လူသားဝါဒ ဖြ႔ံၿဖိဳးတုိးတက္ဖုိ႔ ေဆာင္ရြက္ရမယ္ေလ။ ေနာက္တခုက ျမန္မာျပည္ရဲ႕ ဒီမုိကေရစီစနစ္ ပီပီျပင္ျပင္ ေပၚထြန္းလာဖုိ႔ဆုိတာ စိတ္ထဲမွာ အားလံုးရွိၾကတာပဲ။ က်ေနာ္တုိ႔က လက္ေတြ႔က်က် လုပ္လုိ႔ရမယ္လုိ႔ ရလိမ့္မယ္လုိ႔ ထင္လုိ႔ လုပ္ၾကည့္မလုိ႔ပါပဲ''

ဘယ္လိုအေၾကာင္းအရာကို အေျခခံၿပီး စည္း႐ံုးမလဲ။

''စည္း႐ံုးေရးကေတာ့ မဆင္းေသးပါဘူး။ ရင္ခုန္သံခ်င္းတူရင္ေတာ့ က်ေနာ့္လူေတြပဲ''

တရားမွ်တမႈမရွိေသာ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒဟု ေျပာဆိုသံမ်ား ရွိေနစဥ္ မည္သို႔ေသာေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ ဆံုးျဖတ္သလဲ။

''ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒက တရားမွ်တမႈ မရွိဘူးဆုိတာက က်ေနာ္ နည္းနည္းေျပာခ်င္တယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ တုိင္းရင္းသားအားလံုးရဲ႕ ခံစားခ်က္ မတူဘူးေနာ္။ ကုိယ့္ဗုိက္နာတာ ကိုယ္ပဲသိတယ္။ တရားတယ္၊ မတရားဘူးဆုိတာ ေျပာလုိ႔ မရဘူး။ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ဒါကုိ တရားပါတယ္လုိ႔ ေျပာလုိ႔ မရဘူးေလ။ ဒါ တရားတယ္၊ ဒါ မတရားဘူးဆုိၿပီး ေဘးထုိင္ၿပီး ေျပာေနလို႔ အလကားပဲ။ တရားသလား၊ မတရားဘူးလားဆိုတာ က်ေနာ္ လက္ေတြ႔က်က် အလုပ္လုပ္ခ်င္တယ္။ အလုပ္လုပ္ရင္ ေပၚလာမယ္ေလ။ အဲဒီအခါက်ရင္ မတရားရင္ေတာ့ မတရားဘူးလုိ႔ ေျပာမွာပဲ။ တရားမွ်တရင္ေတာ့ တရားတယ္လုိ႔ ေျပာမွာပဲ။ ေဘးထုိင္ေျပာလို႔ မရေတာ့ဘူး။ ကုိယ္တုိင္ခံစားၾကည့္မယ္''

၂ဝဝ၈ အေျခခံဥပေဒအေပၚ သေဘာထား

''၂ဝဝ၈ ဖြဲ႔စည္းပံုက တကယ္ျပင္ဆင္ဖုိ႔ လုိအပ္တာ အမ်ားၾကီးပါ၊ တကယ္လုိအပ္တာပါ။ က်ေနာ္ ၾကိဳက္တာရွိတယ္၊ မၾကိဳက္တာ အမ်ားၾကီးပါ။ ဒါကေတာ့ က်ေနာ္တေယာက္ထဲ အယူအဆပါ။ ဘာေၾကာင့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ဝင္သလဲဆုိေတာ့ ဥပမာတခုေပးမယ္။ ထမင္းစားပြဲတခု ဖိတ္တယ္၊ ထမင္းပြဲက ၁ဝဝ ရွိတယ္၊ ၂၅ ပြဲကို စားမယ့္သူ ရွိတယ္၊ က်န္တဲ့ ၇၅ ပြဲ စားမယ့္သူ မရွိဘူးဆုိရင္ ဒီအတုိင္း အပုပ္ထားမလား၊ ဒီအတုိင္း အပုပ္ထားခဲ့မလား။ ဒါဆုိရင္ ၂၅ မွာလည္းစား ၇၅ မွာလည္း စားသင့္တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြ စားၾကမယ္ေလ။ စားပြဲဝုိင္းမွာ ထုိင္တယ္ဆုိတာ အဲဒါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ စာပြဲဝုိင္းမွာ ေသာက္ၾကစားၾက စကားေျပာၾကမွပဲ က်ေနာ္တို႔ လုိရင္းကို ေရာက္မွာ''

အာဏာရခဲ့လွ်င္ ျပည္သူအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးမည့္ ရည္မွန္းခ်က္ႏွင့္ မည္မွ်အထိ လုပ္ပုိင္ခြင့္ ရမည္လဲ။

''က်ေနာ္ကေတာ့ အာဏာရဖုိ႔ မေမွ်ာ္မွန္းရဲပါဘူးဗ်ာ။ အာဏာရဖုိ႔ လုပ္တာ မဟုတ္ပါဘူး။ က်ေနာ္ အယူအဆတခုပဲျဖစ္ျဖစ္၊ က်ေနာ္ရဲ႕ အေတြးအေခၚပဲျဖစ္ျဖစ္၊ က်ေနာ့္ခံစားခ်က္၊ ခံယူခ်က္ပဲျဖစ္ျဖစ္ က်ေနာ္ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္လိမ့္မယ္လုိ႔ ယူဆတယ္။ က်ေနာ္ အာဏာေတာ့ ရမယ္မထင္ပါဘူး''

''လုပ္ပုိင္ခြင့္ကေတာ့ သူ႔ဟာနဲ႔သူ ရွိလိမ့္မယ္လုိ႔ ထင္တာပဲ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ တကယ့္ျပည္သူရဲ႕ အဆံုးအျဖတ္ခံရမယ္၊ ျပည္သူရဲ႕ ကုိယ္တုိင္ေရြးေကာက္ တင္ေျမႇာက္ခံရတဲ့လူ ျဖစ္လုိ႔ရွိရင္ေတာ့၊ အဲဒါကလည္း တကယ့္တရားမွ်တတဲ့ ျပည္သူကုိယ္၌က ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္တဲ့ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ဖုိ႔လုိတယ္။ အဲဒါမွ က်ေနာ္တုိ႔ရဲ႕ ရည္မွန္းခ်က္ကုိက္မယ္ေလ။ အာဏာရဖုိ႔ပဲ လုပ္ရင္ေတာ့ ဘယ္ေတာ့မွ ေအာင္ျမင္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အဓိကေတာ့ ျပည္သူ႔ဆႏၵကုိ ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္လိမ့္မယ္ထင္လုိ႔ လုပ္တာပဲ။ တကယ္လုိ႔ လႊတ္ေတာ္ထဲ ေရာက္ရင္ေတာ့ က်ေနာ့္တာဝန္ပါပဲ။ အဲဒီကေန အဖြဲ႔အစည္းကုိ တင္ျပလုိ႔ ရမယ္။ အမ်ားက တင္ျပပုိင္ခြင့္ ရွိတယ္။ ျဖစ္လာ၊ မျဖစ္လာဘူးဆုိတာကေတာ့ အမ်ားဆံုးျဖတ္ေပါ့ေနာ္။ က်ေနာ္ တင္ျပစရာရွိတာ တင္ျပမွာပဲ''

ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္ကုိ ႏုိင္ငံတကာ အသိအမွတ္ျပဳႏုိင္ဖြယ္ ရွိ၊ မရွိ

''က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာျပည္က ႏုိင္ငံတကာေတြကုိ သိပ္ဂ႐ုမစုိက္ပါဘူးဗ်ာ။ ကုိယ့္တုိင္းျပည္ကို က်ေနာ္တို႔က ဦးစားေပးရတယ္။ က်ေနာ္တုိ႔ ခ်င္းျပည္နယ္ဆုိ ေတာ္ေတာ္ကုိ ေအာက္က်ေနာက္က်ခဲ့တယ္''

လက္ရွိ စီးပြားေရးမူဝါဒ အျမင္
''က်ေနာ္က Free Market (လြတ္လပ္ေသာေစ်းကြက္) ၊ အထူးသျဖင့္ က်ေနာ္က ခ်င္းျပည္နယ္အတြက္ လုပ္ေနတာကုိး အိႏိၵယေစ်းကြက္ကုိ ဖြင့္ခ်င္တယ္။ အိႏိၵယေစ်းကြက္က အၾကီးၾကီးပဲေလ။ အခု က်ေနာ္တုိ႔နဲ႔ အဲဒီ ေစ်းကြက္က သိပ္မက်ယ္ျပန္႔ေသးဘူး။ အိႏိၵယေစ်းကြက္ကုိ က်ေနာ္က အရမ္းႏွေမ်ာတာ။ စားသံုးသူ ဒီေလာက္မ်ားတဲ့ အိႏိၵယမွာ အခုထက္ထိ အသံုးမျပဳေသးဘူး။ ဘာျဖစ္လို႔လဲဆုိေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရး တအားခက္တာကိုး။ အဓိက က်ေနာ္ ႏုိင္ငံေရးထဲဝင္တာ အဲဒါလည္း ပါတယ္။ ဒီခ်င္းေတာင္ကေန အိႏၵိယကို လြတ္လြတ္လပ္လပ္ စနစ္တက် ေစ်းကြက္ဖြင့္ခ်င္တယ္။ အဲဒါဆုိရင္ က်ေနာ္တို႔ ခ်င္းျပည္နယ္ တအားတုိးတက္မယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္''

 
''က်ေနာ္က ေရေၾကာင္းတကၠသုိလ္မွာ Master of Development study တက္ခဲ့တယ္။ ဒီပလုိမာတက္တယ္။ အဲဒီမွာ ပညာတုိးလာတယ္။ စီးပြားေရးနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ေလ။ အဓိကေတာ့ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးပညာေပါ့။ ကုိယ့္ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးဖုိ႔ လက္ေတြ႔က်က် သင္ယူခဲ့တယ္။ သူမ်ား ၂ ႏွစ္သင္တာ က်ေနာ္က ၄ ႏွစ္ခြဲေလာက္ သင္လာတယ္။ က်ေနာ္ေမြးတဲ့ ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးဖုိ႔ က်ေနာ့္မွာ တာဝန္ရွိတယ္လို႔ ခံယူထားတယ္''


''လွ်ပ္စစ္ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ကုိယ္ထူကုိယ္ထစနစ္နဲ႔ မီးေပးထားတာ ရွိတယ္။ ရြာေလးေတြမွာ ေခ်ာင္းေတြမွာ ဟုိက္ဒ႐ုိပါဝါေလးေတြ လုပ္ထားတာ ရွိတယ္။ အခု တီးတိန္မွာဆုိရင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ေပးေနတာ။ က်ေနာ္တုိ႔ လူငယ္ေတြနဲ႔ စုေပါင္းၿပီးေတာ့ လုပ္ခဲ့တယ္။ မီဂါဝပ္က ၂ဝ၊ ၁ဝ ကီလုိဝပ္ ရွိတယ္''

၁၉၉ဝ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲရလဒ္အေပၚ သေဘာထား

''က်ေနာ္က ေက်ာင္းသားဘဝ အဖြဲ႔ထဲပါတယ္။ ေက်ာင္းသားအဖြဲ႔ထဲ ပါတာေပါ့ဗ်ာ၊ အဲဒီေလာက္ဆုိ သေဘာေပါက္ပါေတာ့။ က်ေနာ္တုိ႔ အိမ္မက္မက္ခဲ့တာပါ''